2/28/2012

Knekkebrødlavkarbo


Diskuter aldri. Du omvender ingen. Meninger er som spikere: Jo mer du slår på dem, jo hardere sitter de.
Alexandre Dumas 

Velger en de rette sitatene, kan man finne igjen sine egne meninger hos en hvilken som helst forfatter.
Charles Augustin Sainte-Beuve 



For mange som forsøker seg på lavkarbo blir kostholdet fort preget av knekkebrød eller andre lavkarboerstatninger for brødskiver. Knekkebrødlavkarbo er en type lavkarbo der man forsøker å holde på sine matvaner og forsøker å gjøre minst mulig endringer i kosthold og måltidsvaner. Knekkebrødlavkarbo oppstår ofte når de tradisjonelle kostrådene man har lært ikke viker for ny kunnskap. Resultatet er at man forsøker å følge alle rådene i en eller annen form - gjerne mindre karbohydrater, men også mindre mat og gjerne like mye plantefett, uten en total økning i fettinntaket og gjerne med en fortsatt frykt for, eller avholdenhet fra, mettet fett, rødt kjøtt, salt og andre matvarer som, i følge mange, bør begrenses.

Ukebladlavkarbo
Jeg mistenker at denne formen for lavkarbo kan være en av årsakene til at flere mislykkes med å spise mindre karbohydrater. For lavkarbo må handle om mer enn bare karbohydrater. Når man forsøker lavkarbo har man nesten alltid et mer eller mindre konkret mål med forsøket og som regel er det lavere vekt, mindre sykdom eller begge. Men selv om det totale karbohydratinntaket kan spille en stor rolle både for helse og vekt, spiller også matvaretyper inn. Vi kan med andre ord ikke nå målet vårt om vi kun fokuserer på karbohydratene.

Hvis du har forsøkt lavkarbo og ikke fått resultatene du håpte på, betyr ikke det at lavkarbo ikke virker, men det kan bety at du gjorde noe feil. For lite fett og for mye protein kan, som jeg har nevnt tidligere være til hinder for optimale resultater. Korn og belgfrukter kan også, om de fortsatt inngår i kostholdet, være til hinder for gode resultater. Det kan sannsynligvis også et for høyt inntak av plantefett.

Hvis målet ditt er å få så god helse som du kan få, fremfor for eksempel å kun bli litt friskere enn du er nå, så må du nødvendigvis si farvel til alle typer kornprodukter (hovedunntaket er hvit ris) for godt. Dette betyr ikke at det er umulig å ha god helse selv om man spiser korn, men det betyr at uansett hvilken type uhelse du har, så er det så sannsynlig at korn spiller en rolle, at det bør ut. Ved siden av korn bør, som nevnt, også inntaket av belgfrukter som bønner, linser og erter (spesielt soya) holdes lavt. Dette er mat vi mennesker generelt sett er dårlig tilpasset.
 
Det er verdt å huske at mye av den maten vi spiser i dag, og som vi har blitt fostret opp på, har blitt en del av kostholdet vårt uten at et vitenskapelig fagmiljø satte seg ned og kritisk vurderte all informasjon om disse matvarene. Det vil si, matvarene ble en del av kulturen vår helt uavhengig av hvor sunne eller usunne de er. Det er først de siste 50-100 årene vi virkelig har begynt å forstå hvordan mat påvirker kroppen og før dette var allerede tydelige mønstre i kostholdet etablert. Når noen av oss nå tar jobben med å vurdere matvarer, lenge etter at de har blitt en vanlig del av kostholdet, kan det fort virke ekstremt om vi konkluderer med at noen av dem ikke er egnet som menneskemat. Men konklusjonene blir ikke mindre riktige av den grunn.

Optimal lavkarbo er lavkarbo basert på mat, naturlig mat. Knekkebrød, uansett hvor mye nøtter og frø du putter inn i det, er ikke god menneskemat. Vi bør selvfølgelig alltid spise naturlig mat, enten vi reduserer karbohydratinntaket eller ikke. Naturlig mat betyr alle typer animalske matvarer (helst fra dyr som også lever på naturlig mat), grønnsaker, frukt, nøtter og bær, men hoveddelen av kostholdet bør være kjøtt og grønnsaker.

Dette betyr at vi bør slutte å tenke på mat som noe med pålegg på. Glem nøtteknekkebrød, glem frokostblandinger med nøtter og frø, glem mandelmel og bakevarer generelt, og ikke minst glem alle produkter merket lavkarbo. Veien til god helse inneholder mange valg. Man kan velge å leve og spise som før bortsett fra at man inntar etterligningsprodukter med mindre karbohydrater. Eller man kan spise mat. Jeg anbefaler det siste. 

Det er også en enorm frihet i det å bryte ut av et kjedelig påleggsparadigme. Måltider trenger for eksempel ikke ha navn som frokost, lunsj og middag. Man kan og bør spise når man er sulten og spise det man har lyst på når man har lyst på det. Hva med lammesteik og soppstuing som første måltid om dagen?

Jeg forstår også at det kan være et stort savn å si farvel til brød og knekkebrød og det kan være vanskelig (umulig for noen) å godta at mat ikke lenger er noe med pålegg på. Men god helse er ikke et lite mål og for å nå målet må man anstrenge seg, hvordan skulle vi ellers kunne nå det?

22 kommentarer:

  1. Jeg vet du har så rett, så rett...men dette er noe av det jeg synes er vanskelig. Nøkkelen er selvfølgelig planlegging, men det er bare så kjekt å ha disse knekkebrødene liggende på lur når jeg ikke klarer å få maten og hverdagen til å gå i hop. Hva vil du si er den vanligste frokost og lunsjretten du spiser til hverdags? Og hvor mye tid vil du si at du bruker til matrelatert planlegging og forberedelser Ila en gjennomsnittlig dag? Takk for en super blogg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Camilla
      Det er vanskelig å gå over til et nytt og annerledes kosthold. Strevde med det selv i mange år og føler først nå at det er blitt lettere. For meg handler det mye om å alltid ha nødmat tilgjengelig. Nødmat er det jeg kan spise når jeg har dårlig tid, lite matlyst eller har glemt å handle annen mat, akkurat slik knekkebrød er for mange. Jeg har for eksempel alltid wienerpølser i kjøleskapet - det er mitt knekkebrød.

      Både frokost og lunsj, når jeg spiser det, pleier å være middagsrester. Jeg har også gått gradvis over til å blir mer en slags moderne jeger og sanker fremfor å planlegge så mye. Har alltid noen nøtter sekken, finner ofte litt frukt på jobben og prøver å ha kjøleskapet mitt fullt av så mye forskjellig at det alltid er noe jeg kan plukke med meg. Tar noen ganger bare et glass fløte å drikke.

      Jeg har heldigvis så god metabolisme at jeg oftest ikke trenger å spise før godt ut på dagen og da blir det som regel kjøtt i en eller annen form med grønnsaker. Jeg er ingen stor kokk og bruker lite tid på matlaging, men når jeg lager mat lager jeg mye slik at jeg kan spise mye rester.

      Vet det er vanskelig. Mitt beste råd er å snakke med andre i samme situasjon og utveksle erfaringer.

      Slett
  2. Takk for flott og informativ blogg!

    Jeg er enig med Camilla her. Det er vanskelig å få til, dette.
    Jeg blir litt usikker på hvorfor du ikke vil spise nøtter og frø, men synes det er greit med hvit ris. Kan du utdype det? Og hva slags wienerpølser spiser du som ikke er fulle av potemel, skummetmelkpulver osv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gretel!

      Nøtter og frø inneholder generelt sett mye omega 6 og også andre stoffer man ikke vil spise for mye av, eller som gjør næringsverdien lavere (som f.eks. fytinsyre). Hvis man spiser nøtte- og frøknekkebrød til tre måltider om dagen vil en stor prosentandel av kostholdet bestå av frø og nøtter. Da blir man i praksis en slags frøeter, noe vi mennesker garantert ikke er. Stort sett er litt frø og nøtter i kostholdet ikke å fornekte, men det bør ikke utgjøre en stor del av det.

      Hvit ris inneholder lite skadelige stoffer som f. eks. antibeitestoffer. Det inneholder lite vitaminer og mineraler også. Derfor er det en ganske nøytral kilde til stivelse om man vil ha det i kostholdet.

      Jeg har ikke noe imot potetmel i pølser, heller ikke skummetmelkpulver. Jeg prøver å unngå pølser med hvetemel, men pølser utgjør en liten del av kostholdet mitt.

      Slett
    2. Hva tenker du om denne? http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/04/new-way-to-soak-brown-rice.html har begynt å lage brunrisen sånn og den blir både saftigere og kjappere å koke, ser lit snodig ut med de små spirene da, men koster meg minimalt med krefter å legge risen i bløt over natta :)

      Hva tenker du om f.eks hampfrø\hampolje som inneholder fullverdig protein, har O3 til O6 ratio med 1:3, GLA og SDA som noe man kan bruke i mindre mengder i kostholdet? Linfrø er kanskje heller ikke så dumt å spise litt av om de er bløtlagt i forveien?

      Slett
    3. Hei Eivind

      Spiring og bløtlegging og liknende prosesser gjør denne typen mat langt sunnere og kan være en god måte å redusere fytinsyre på. Det er flere befolkninger i verden som har brukt disse teknikkene lenge. Hemp fremstår som en ganske nøytral mat, kanskje til og med med noen positive egenskaper. Bør ikke være noe problem å bruke. Det samme med litt linfrø.

      Slett
  3. Takk for svar. Det er vel ikke så mange som lever på lavkarbo som spiser brød til samtlige måltider? Selv begrenser jeg det til frokosten og i nøden en skive til kvelden. Jeg tåler lite egg og begrenset med melk og synes at frokosten blir vanskelig uten brød. Lunch er stort sett suppe eller salat hos meg. Så den går greit.Lurer på hva du mener om poteten? Pga mageproblemer må jeg ha LITT stivelse i maten har jeg merket, men hva er minst skadelig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Gretel, du ville blitt overrasket over hvor mange som spiser knekkebrød eller brød til mange av måltidene om dagen, selv om de spiser lavkarbo.

      Poteter er også ganske nøytrale rent næringsmessig. Mye stivelse. Jeg foretrekker søtpotet og yam fremfor vanlige poteter. Men hvis målet kun er litt stivelse, kan man få mer enn nok fra andre grønnsaker, som ofte også er mer næringsrike enn potet på andre måter.

      Hvis du har mageproblemer kan det være lurt å ha som langsiktig mål å kutte alle typer korn, og selvfølgelig melk.

      Slett
  4. Jeg er blodtype A og lurer på om du som er så kunnskapsrik på ernæring har sett deg noe inn i blodtype dietten. I følge den skal jeg spise mye bønner og linser særlig soya. Jeg skal spise lite kjøtt. Jeg klarer ikke fri meg fra dietten fordi jeg føler at den er en sannhet, men blir så usikker når dyktige folk som du og andre lavkarboforkjempere bare utelater den. Jeg så at Lavkarbokokebokforfatter Ulrika Davidsson veiledet klientene sine med Blodtypedietten og fekk alltid gode resultater.
    Kan du noe om dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anon. Jeg har lest Blodtypedietten og undersøkt den litt. Den er langt ifra noen sannhet. Noen av teoriene den er basert på er feil og resten kan ikke si noe særlig om detaljene i kostholdet vårt. Jeg utelater å kommentere den fordi jeg ikke kan tar den seriøst. Ingen mennesker tåler bønner, linser og soya godt, uansett blodtype.

      Slett
    2. Enig med deg i at det er så som så med det veitenskaplige holdet i blodtypedietten. Men bønner, linser, nøtter, frø og korn kan godt brukes som menneskeføde om de behandles riktig. Det er der den moderne bruken av disse matvarene feiler. De trenger bløtlegging,fermentering, spiring osv for å bryte ned antinæringsstoffene. Surdeigsbrød er ikke lavkarbo men er heller ikke skadelige. Jeg lager frøknekkebrød, på lave temperaturer, som er bløtlagt i syrlig miljø i mer en 7 timer- altså er fytinsyre, enzymsperrer og andre antinæringsstoffer uskadeliggjort. Men store mengder av disse matemnene er ikke heldige for noen andre enn de som er ment å spise dem fra naturens hånd. Du burde forresten være like redd for skummetmelk som for frø og korn;-) Pasteuriseringen og homogeniseringen er svært uheldig da kaseinet, samt laktosen ikke er brutt ned i disse produktene, noe som igjen stresser tarmene (også dine), hemmer opptak av vitaminer og mineraler og vil vel også kunne kalles antinæringsstoffer for oss mennesker.

      Slett
    3. Hei Gry. Det er sant at man kan behandle mange matvarer for å uskadeliggjøre stoffer og øke nærinsstofftilgjengelighet. Men all den jobben for å kunne spise noe som likevel er langt mindre næringsrikt enn animalske produkter er ikke noe jeg er villig til å bruke tid på.

      Tror du at det finnes mennesker som er ment å spise belgfrukter, nøtter, frø og korn? I så fall, hva kjennetegner disse menneskene?

      Jeg har ikke hørt at kasein kan stresse tarmen. Laktose kan føre til en for stor oppblomstring av noen typer magebakterier, men det er et spørsmål om mengde, ikke enten eller.

      Slett
    4. Som jeg skriver så er ikke store mengder av noen av disse matemnenee heldige for andre enn de som er ment å spise dem fra naturens hånd (les: fugler, ekorn, kalver osv) Kasein er et protein i melken som vi har vanskelig for å fordøye,barn under 3 år har ikke modent nok tarmsystem til å forholde seg til dette proteinet i det hele tatt. Tradisjonelt har vi brutt ned kaseinet ved å syrne upasteurisert melk til ost, kefir, yoghurt, rømme osvosv Smør har bare sporer av kasein og kan derfor nyttes av mange som har såkalt melkeintoleranse. Siden vi pasteuriserer og homogeniserer all melk som fås kjøpt i vanlige butikker, så holder jeg meg og mine så langt unna skummet melk og andre melkeprodukter. Noe annet er deilige upasteuriserte oster, deilig rått ekte smør osv.
      Jeg tror heller ikke det finnes mennesker som er ment å spise wienerpølser, fulle av nitritt,stivelse, skummetmelkpulver, smaksforsterkere, salt som inneholder aluminium, kjøtt fulle av antibiotika og kraftfor (fylt av korn og annen mat storfe ikke er ment å spise) osvosv... Men det er nå min mening ;-).

      Du skjønner, jeg er ikke imot animalsk føde, men vil at maten skal være ekte, ren og behandles riktig for optimalt opptak av næring!

      Slett
  5. En interessant blogg du har, og flott skrevet artikkel! Jeg har også registrert det samme, at på diverse fora og blogger er det mange som tviholder på de de gamle matrutinene sine i form av erstatninger. Det kan nok være mye av grunnen til at så mange faller i fra dette kostholdet tror jeg. Da jeg startet med lavkarbo jaktet jeg selv på matvarer og retter som minnet så mye som mulig om maten jeg spiste før,- skuffelsen var stor da jeg fant ut at lavkarbo-pizza og pasta stort sett smaker dritt. Det var så demotiverende at jeg falt tilbake til gamle synder i en lang periode. Men litt planlegging og iherdig leting i diverse blogger viste meg at det er et uendelig antall muligheter for variasjon i kostholdet selv uten disse produktene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Trond. Det er nok mange som opplever det samme som deg. Vi er stort sett ikke vandt med skikkelig mat til andre måltider enn middag lenger. Det er jo i utgangspunktet langt større mulighet for variasjon i kostholdet om man ikke spiser kjedelig brød med pålegg til flere måltider om dagen. Mindre karbohydrater, først og fremst fra korn og sukker åpner for masse god mat om man bare klarer å finne veien dit, som du gjorde. Lykke til med ny blogg, maten ser veldig god ut.

      Slett
  6. Hei Pål!
    Vil takke deg for en utrolig bra blogg, du skriver på en veldig god måte :)
    Jeg har så mangf spm i hode nå at jeg begynner å tvile på lavkarbo kostholdet mitt. Har vekslet mellom 20 og 100 g karbo om dagen i ca to år nå. Til å begynte med var det kun for å gå ned 5kg, men så begynte jeg å trives med det fordi jeg følte det var et "trygt" kosthold. Har slitt med spiseforstyrrelser i ca ti år (er 26) og følte jeg ikke mistet like mye kontrollen og var mer jevn med matinntaket og fikk ikke like ofte den vonde samvittigheten som fikk meg til å kaste opp tidligere.
    Gikk vel egentlig aldri ned i velt, som planlagt, men vært fornøyd og holdt meg javn..

    Nå skal det legges til at jeg har spist mye frø og nøtter for å "også spise noe godt", vanvittige mengder cottage cheese og noen glass rødvin i ny og ne og mye 70%/85% sjokolade (igjen fordi jeg savner noe kos)
    Men nå er jeg på ville veier og fyser på havregryn Og bananer og epler...
    Jeg mister kontrollen og kaster opp igjen mye, spiser lavkarbo og karboer om hverandre og går opp i vekt. Kaster opp og er helt frustrert. Det er da ikke riktig at jeg skal få så stor usikkerhet i meg om jeg spiser havregryn? Eller er det det?
    Har aldri vært plaget av andre sykdommer, trener mye (sikkert litt for mye, men begynt å variere annen hver dag med lavpuls og høypuls) og Det positive med lavkarbo har tidligere vært at jeg ble mer stabil på matinntaket. Spiser mye "som man kan ha pålegg på" fordi jeg syntes det er godt (vet det burde vært mer kjøtt og middagsrester).

    Levde menneskene for flere tusen år siden lenger enn oss på deres kosthold, eller kan man få i seg noe bra gjennom havregryn også? Jeg bare lenker at tarmsystemet
    må jo (?) ha eneret seg noe i takt med med utviklingen til mennesket?
    Kan det være at jeg ikke passer lil å spise som et rovdyr?

    Ble langt dette, men vet ikke hvem ellers jeg kan spørre. vurdert å ta kontakt med ernæringsfysiolog, men redd de skal være negative til lavkarbo. Trenerene mine méner jeg kanskje vil få mer utbytte av treningen (løper og sykler mye, lav og høy puls. Målet er å løpe fort og slå egne rekorder i konkurranser og en slank og sunn kropp. Er jo slank og sunn da, men med 5 kg ekstra etter min trivsel)

    Håper du kan hjelpe..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mil

      Problemene du beskriver, handler ikke egentlig om mat. Man skal, som du sier, ikke få så mye usikkerhet om man spiser havregryn. Alle usikkerhetene dine er en del av en forstyrret spiseadferd, som du sier du har slitt med lenge. Derfor kan ikke verken jeg trenere eller ernæringsfysiologer hjelpe. Dette er problemer du må ta med fagpersoner innen forstyrret spiseadferd.

      Siden du spør, kan jeg også si at tarmsystemet vårt har endret seg lite eller ingenting siden vi mennesker levde som jegere og sankere. I tillegg er vi alle helt like. Det er de samme fysiologiske mekanismene som driver oss alle og alle mennesker tåler animalsk mat like godt.

      Lykke til!

      Slett
  7. Tusen takk for en flott blogg, Pål, jeg er stadig innom og blir glad hver gang du har postet et nytt innlegg.
    Denne artikkelen følte jeg meg litt truffet av.... ;) Mens jeg "slanket" meg spiste jeg kun rent kjøtt, ren fisk, egg, grønnsaker og fete melkeprodukter, jeg måtte være veldig striks på kh mengden for å få vektnedgang. 20kg ned på i overkant av 6 mnd var imidlertid et lykkelig resultat. I ettertid har jeg økt litt forsiktig på khene, samtidig som vekta har holdt seg helt stabil, og jeg ligger i dag på ca 30-50g kh om dagen - og økningen min i kh kommer nettopp fra nøtter og frø (spesielt bakværk av disse), samt litt bær. Jeg vet det ikke gir meg optimal fettsyrebalanse og prøver å kompensere det med å spise fet fisk som pålegg hver dag. Etter 6,5 måned med "middag til alle måltider" var jeg imidlertid utrolig lei av det, til tross for at jeg både er glad i å lage mat og flink til å variere, så for meg har lavkarbobaksten jeg nå kan lage vært redningen som gjør at jeg føler dette er en livsstil jeg kan leve med resten av livet. Frukt kan jeg overhodet ikke røre, da det gir meg et forferdelig søtsug. Hvor ille er det egentlig å la ett måltid om dagen komme fra lavkarbobakst av nøtter og frø? -Og hjelper det å få i seg godt med fet fisk for å bedre fettsyrebalansen? Tror vi kvinner har vanskeligere for å spise middag til alle måltid enn hva dere menn har.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anon.

      Gratulerer med vekttapet. Det er imponerende.

      Jeg tror ikke det er ille i det hele tatt at et måltid om dagen kommer fra nøtt- og frøbaserte varer. Hvis du hadde hatt helseplager som ikke gikk bort, til tross for mindre karbohydrater, ville jeg nok forsøkt uten så mye nøtter og frø en stund for å se om det hadde noe å si. Men om man ikke har problemer tror jeg ikke det har noe å si. Denne posten handler mest om at det er uheldig om kostholdet blir basert på nøtter og frø.

      Viktigst er det selvfølgelig å finne et kosthold man kan leve med.

      Selv om det viktigste, med tanke på flerumettet fett, ser ut til å være totalmangden omega 6, er det også ting som tyder på at økt inntak av omega-3 hjelper.

      Og jeg har også en misstanke om at menn generelt sett har lettere for dette enn kvinner.

      Slett
    2. Da fortsetter jeg med mine nybakte varme mandelboller til lørdagsfrokost uten dårlig samvittighet ;) ;)

      Ja, å gå ned fra BMI på over 30 til 23 føles helt fantastisk - og det aller viktigste er at helsen min har ikke vært bedre på mange år - fordøyelsesproblemene jeg har slitt med i årevis faktisk borte allerede 1 uke etter at jeg la om kostholdet!

      Jeg skulle virkelig ønske at helse-Norge tok de erfaringene så mange av oss gjør når vi legger om til LCHF kosthold mer alvorlig og ga overvektige og syke mennesker bedre råd. Derfor er det utrolig flott at vi har deg og en del andre som jobber med å formidle kunnskap på området! Tusen takk, kommer til å følge deg videre :)

      Slett
    3. Høres lurt ut! Det er få ting som er så helsefremmende som god samvittighet.

      Slett
  8. Skulle gjerne visst hva du pakket i tursekken når du mener det er så feil med nøtte/frøknekkebrød? Ikke så lett med ukestur når man ikke har kjøleskap og skal pakke lett. Ja, jeg tørker turmat selv, har med en solid pakke smør, men knekkebrødene gjør frokosten enklere, pga avvekslingen( når du har spist kun hjemmetørket turmt med flytende smør og buljong uke etter uke, da vet du hva jeg mener). Mine turer foregår stort sett i kano, men pga jeg tar mye vekt og har med 2-3 unger og et pr hunder, så sier det seg selv at jeg ikke hr plass til mye tung mat. Og sommeren er jo lang, bare siden skoleslutt har jo ungene og jeg 3 uker i telt, det er mye v sommeren med disse fryktelige knekkebrødene.

    Etter å ha hengt på et lavkarboforum i mnge år, så har jeg enda IKKE sett de som spiser lavkarbobrød 3 ganger om dagen( annet enn de første 2 dagene før de får lest seg opp), så hvor er alle disse som det er så utrolig mange?

    Nå er det jo slik at de fleste av oss tar ekstra omega 3 og spiser feit fisk. Faktisk virker det som om den vanlige lavkarbospiseren( den som har satt seg en smule inn i kostholdet) er mye mere bevisst på omega3 kontra omega 6 enn Ola Nordmann.

    Og ja, jeg har ME og merker veldig fort om jeg ikke tar "tranen min", spesielt om jeg spiser nøtter/frø.

    SvarSlett